Kolizja z nieubezpieczonym pojazdem – co robić, by otrzymać odszkodowanie?

  1. Odzyskamy Odszkodowanie
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Kolizja z nieubezpieczonym pojazdem – co robić, by otrzymać odszkodowanie?

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest w Polsce obowiązkową polisą dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Jego brak będzie się wiązał z dotkliwą karą dla posiadacza pojazdu, który zaniedbał kwestię polisy OC. Co jednak w przypadku, gdy przydarzy Ci się kolizja z nieubezpieczonym pojazdem? Takie przypadki regulują przepisy – warto jednak znać kilka podstawowych kroków, które należy podjąć w sytuacji, gdy brak ważnego OC sprawcy stanie się przeszkodą.

Czym grozi kolizja z nieubezpieczonym pojazdem?

Z racji tego, że polisa OC jest obowiązkowa, znaczna większość kierowców poruszających się po drogach w naszym kraju posiada ważne ubezpieczenie pojazdu. Niestety nie wszyscy przestrzegają terminów, które określają datę ważności polisy i z tego powodu, celowo lub nie, doskwiera im brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje takiego zaniedbania są oczywiście finansowe i mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Wysokość kary jest uzależniona od długości okresu, w którym pojazd nie posiada ważnego ubezpieczenia. Wiele osób zastanawia się jednak, co zrobić w przypadku kolizji, gdy winowajcą okaże się nieubezpieczony sprawca kolizji? Wówczas nie można liczyć na odszkodowanie z ubezpieczenia OC kierowcy, ponieważ ten takowego nie posiada. Nie oznacza to jednak, że ofiara pozostanie bez odszkodowania. Poważniejsze konsekwencje grożą wtedy sprawcy kolizji lub wypadku. 

Kto pokrywa szkodę, jeśli sprawca nie posiada ważnego OC?

Wyjaśniliśmy już, że w przypadku kolizji drogowej z kierowcą, który nie posiada ważnej polisy, nie można liczyć na uzyskanie odszkodowania bezpośrednio z jego ubezpieczenia. Zatem co zrobić, gdy sprawca nie ma OC? Oczywiście uzyskanie odszkodowania jest jak najbardziej możliwe – inny jest organ, który to odszkodowanie wypłaci. Instytucją, która udzieli finansowej rekompensaty po takim zdarzeniu, jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jest to ta sama instytucja, która czuwa nad ważnością polis OC i w razie konieczności nakłada karę na właścicieli pojazdów, którzy w porę nie przedłużą swojej. Dowiedz się, jak uzyskać odszkodowanie z UFG

Rola Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) przy kolizjach bez OC

Jeżeli miała miejsce kolizja drogowa bez OC, wypłaceniem odszkodowania zajmie się UFG. Następnym krokiem w znacznej części przypadków będzie wyegzekwowanie przez Fundusz kosztów pokrycia naprawy pojazdu od sprawcy zdarzenia. Dzięki temu oraz dzięki karom za brak polisy, instytucja posiada środki, aby wypłacić należne odszkodowanie poszkodowanemu. Istnieją jednak określone przypadki, w których nastąpi odmowa wypłaty odszkodowania UFG. Najbardziej klarowną sytuacją, w której środki odszkodowawcze zostaną przyznane, jest ta, w której znany jest sprawca kolizji. Trudności mogą jednak wystąpić, gdy sprawca uciekł z miejsca zdarzenia bez identyfikacji. Wówczas muszą zostać spełnione pewne warunki, aby odszkodowanie zostało przyznane. Są nimi:

  • Szkoda na osobie (np. kierowca wjeżdża w pieszego, przez co ten doznaje złamania kończyny);
  • Szkoda na mieniu, ale pod warunkiem, że u któregoś uczestnika zdarzenia doszło do śmierci lub uszczerbku na zdrowiu, którego czas trwania wynosi ponad 14 dni.
Typ szkody Czy UFG wypłaci odszkodowanie? Warunki dodatkowe
Szkoda na osobie ✅ Tak Sprawca może być nieznany
Szkoda na mieniu ✅ Tylko w określonych przypadkach Musi wystąpić również szkoda osobowa trwająca ponad 14 dni lub śmierć

Jak zgłosić szkodę do UFG – instrukcja krok po kroku

Krok Działanie
1 Zgłoszenie szkody w dowolnym zakładzie ubezpieczeń (z ofertą OC)
2 Zakład przyjmuje zgłoszenie (nie może odmówić)
3 Przeprowadzenie oględzin, wycena szkody przez zakład
4 Przekazanie dokumentacji szkody do UFG przez zakład
5 Wypłata odszkodowania przez UFG

Jeżeli wystąpiła szkoda komunikacyjna bez OC, wypłatą odszkodowania zajmie się UFG. Jak powinno wyglądać zgłoszenie sprawy do tego organu? Ważne, aby wiedzieć, że poszkodowany nie zgłasza się samodzielnie do przedstawicieli tej instytucji. Zgłoszenie szkody pojazdu powinno nastąpić w jakimkolwiek zakładzie ubezpieczeń, jeżeli tylko zakład ten posiada w swojej ofercie polisy OC. Pamiętaj, że zakład nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody. Również po stronie zakładu ubezpieczeń leży kwestia przeprowadzania likwidacji szkody w postaci np. oględzin samochodu czy wyceny szkód. Następnym krokiem jest zgłoszenie szkody pojazdu do UFG – za to również odpowiada wybrany zakład ubezpieczeń. Ostatnim krokiem jest wypłata odszkodowania przez instytucję. Dowiedz się również, jak powinno wyglądać zgłoszenie szkody komunikacyjnej w przypadku kolizji, której sprawca posiada polisę OC. U nas dokonasz także wyceny szkody OC

Dokumenty wymagane przy zgłaszaniu szkody do UFG

Aby uzyskać odszkodowanie z UFG, należy zgłosić szkodę do dowolnego zakładu ubezpieczeń. Podczas zgłaszania należy podać odpowiednie dane, które niezbędne będą do uzyskania rekompensaty. Najważniejsze dokumenty do UFG to przede wszystkim służbowa notatka, która zostaje sporządzona przez policję na miejscu zdarzenia oraz dane biorących udział w kolizji stron. Wśród nich powinny znaleźć się:

  • Data oraz miejsce zdarzenia;
  • Numery rejestracyjne, numery VIN oraz marki i modele pojazdów;
  • Imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów poszkodowanego, sprawcy oraz ewentualnych świadków zdarzenia.

Warto mieć przygotowane również wszelkie dokumenty potrzebne do wypłaty odszkodowania, które dotyczą obrażeń ciała. Mogą do nich należeć opinie lekarskie, wyniki badań, rachunki za leczenie oraz inne dowody medyczne, które potwierdzają odniesione obrażenia oraz poniesione w ich ramach koszty.

Rodzaj dokumentu Przykłady / Uwagi
Dane o zdarzeniu Data, miejsce, notatka policyjna
Dane uczestników Imiona, nazwiska, adresy, numery rejestracyjne i VIN pojazdów
Dane świadków Dane kontaktowe (jeśli są)
Dokumentacja medyczna Opinie lekarskie, wyniki badań, rachunki za leczenie, inne dowody

Wysokość odszkodowania z UFG – czy jest taka sama, jak z OC sprawcy?

W sytuacji, gdy sprawca kolizji posiada ważne ubezpieczenie OC, wysokość odszkodowania jest podyktowana wyceną, której dokonaniem zajmie się towarzystwo, w którym swój pojazd ubezpieczył sprawca. Na podobnej zasadzie określana jest wysokość odszkodowania UFG – ta również oparta jest na wycenie przeprowadzonej przez zakład, do którego zgłosił się poszkodowany. W myśl tej zasady nie powinno dochodzić do różnic pomiędzy odszkodowaniem z OC, a tym z UFG. Wyjątkiem jest sytuacja, w której poszkodowany posiada AC – wówczas to ta polisa powinna pokryć koszty naprawy pojazdu, a UFG sfinansuje jedynie kwotę, której będzie brakować, gdy odszkodowanie z AC będzie niższe niż koszty naprawy. Przeczytaj także, co zrobić, gdy nie zgadzasz się z wyceną szkody – zakłady na różne sposoby próbują zaniżyć faktyczną kwotę, którą należy zapłacić za naprawę szkód. Z tego powodu należy uważnie przeczytać szczegóły dotyczące wyceny. Oferujemy pomoc przy zaniżonym odszkodowaniu!

Ile trwa procedura wypłaty odszkodowania z UFG?

Czas oczekiwania na odszkodowanie UFG jest określony w regulaminie tej instytucji – według przepisów ma ona 30 dni na zapłatę odszkodowania. Warto zaznaczyć, że termin ten liczy się od dnia, w którym zakład ubezpieczeń przekazał akt szkody do UFG. W szczególnych przypadkach ustalenie odpowiedzialności Funduszu lub wysokości odszkodowania jest niemożliwe w przeciągu 30 dni. Wówczas świadczenie musi zostać przesłane w ciągu 14 dni od dnia wyjaśnienia problematycznych okoliczności. Zmianie terminu nie podlegają jedynie bezsporne części odszkodowania.

Etap Termin
Wypłata odszkodowania Do 30 dni od otrzymania akt szkody przez UFG
Jeśli ustalenie odpowiedzialności trwa dłużej Do 14 dni od wyjaśnienia okoliczności
Odpowiedź na reklamację Do 30 dni (standardowo) / do 60 dni (w przypadkach szczególnych)

Co zrobić, gdy UFG odmówi wypłaty odszkodowania?

W przypadku odmowy ze strony Funduszu istnieje możliwość złożenia reklamacji. Można tego dokonać drogą pisemną (a więc przy pomocy wysłanego listownie formularza), drogą ustną (poprzez połączenie telefoniczne pod określonym numerem lub w siedzibie UFG) lub drogą elektroniczną (na wskazany adres mailowy). Instytucja powinna udzielić odpowiedzi w ciągu 30 dni od złożenia reklamacji, choć w określonych przypadkach czas ten może wydłużyć się do maksymalnie 60 dni. Jeżeli reklamacja nie przyniesie żadnego skutku, poszkodowany może skierować sprawę poprzez postępowanie sądowe. W przypadku kolizji, której sprawca posiada polisę OC, pomożemy przy sprzedaży szkody z OC. Więcej szczegółów znajdziesz na naszej stronie internetowej.

Skontaktuj się z nami

w celu uzyskania należnego

odszkodowania OC

Opisz swój przypadek.

Skontaktujemy się w ciągu 24h.

    Załącz kosztorys szkody

    Aby wybrać wiele plików, zaznacz je

    z wciśniętym klawiszem "ctrl"